Perancangan MengajarPUSAT BAHASA DAN PEMBANGUNAN INSAN UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA | ||
HUBUNGAN ETNIK | ||
DLHW 2712 | SEMESTER 2 | SESI 2009/2010 |
BLHW 2712 (2, 2, 0)
1.0 HASIL PEMBELAJARAN
Selepas mempelajari kursus ini, pelajar akan dapat:
- Menganalisis hubung kait antara peranan pluraliti budaya, masyarakat dan kumpulan etnik melalui kerja berkumpulan. (C4)
- Merungkaikan isu dan cabaran pluraliti budaya, nilai-nilai serta hubungan etnik di Malaysia dalam aktiviti perbincangan kumpulan. (P4, EM, LS)
- Mengkaji dan melaporkan tentang silang budaya dalam kehidupan masyarakat Malaysia melalui tugasan. (A3)
2.0 SINOPSIS
Kursus ini memfokuskan perbincangan tentang konsep-konsep asas budaya dan hubungan etnik. Kursus ini juga memberi pendedahan dan meneliti perkembangan hubungan etnik di Malaysia bagi mewujudkan masyarakat Malaysia menurut acuan Malaysia dan hubungan jalin antara wilayah ASEAN. Selain itu, kursus ini dapat memberi kefahaman dalam menangani cabaran global yang berkaitan hubungan budaya dan etnik di peringkat Malaysia dan Asia. Ia turut memperkenalkan kepada para pelajar terhadap hubungan etnik menurut perspektif Islam.
3.0 AMALI
-
4.0 RUJUKAN
- Abdul Aziz Bari. 2000. Perlembagaan Malaysia: Asas-asas dan Masalah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Jomo, S. 1998. Pembangunan Ekonomi dan Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Musa Ahmad, et. al., 2005. Pembangunan Masyarakat Islam Hadhari, Pusat Pemikiran Kefahaman Islam, Selangor.
- Syed Mohamad Naquib al-Attas. 1971. Islam dan Sejarah Kebudayaan Melayu. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
- Wan Mohd Nor Wan Daud. 2001. Pembangunan di Malaysia, Kuala Lumpur : ISTAC.
5.0 PENGENDALIAN KURSUS
- Kuliah - 2 jam pertemuan seminggu selama 10 minggu (Jumlah = 20 jam)
- Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran - Pembelajaran Berpusatkan Pelajar (SCL), Kajian Lapangan (pemerhatian, temubual, borang soal selidik, perbincangan)
- Pembentangan Kerja Kursus - 2 jam pertemuan seminggu selama 4 minggu (Jumlah = 8 jam)
- Masa Pembelajaran Pelajar (Student Learning Time)
Face to face | Kuantiti Masa Pengajaran | Persediaan/SCL/Pembelajaran Kendiri | Jumlah Keseluruhan SLT |
Kuliah | 20 | 20 | 40 |
Kajian Lapangan | 2 | 7 | 9 |
Wacana Ilmu dan Aktiviti Kumpulan | 2 | 3 | 5 |
Pembentangan | 1 | 3 | 4 |
Peperiksaan Akhir | 2 | 20 | 22 |
Jumlah | 27 | 53 | 80 |
6.0 PEMARKAHAN
Kerja Kursus : | |
Kajian Lapangan | 25% |
Pembentangan | 10% |
Wacana Ilmu dan Aktiviti Kumpulan | 20% |
Kedatangan dan Partisipasi | 5% |
Peperiksaan Akhir (2 jam) | 40% |
Jumlah | 100% |
7.0 PERANCANGAN MINGGUAN
Minggu | Sesi | Kandungan | Rujukan/Catatan |
1 | Kuliah 1 | Pengenalan kepada kursus Hubungan Etnik.
| |
2 | Kuliah 2 | Hubungan Etnik di Malaysia secara umum :
* Pembahagian kumpulan dan tajuk kajian lapangan | Pembahagian Kumpulan dan Tajuk Kajian Lapangan |
3 | Kuliah 3 | Konsep-konsep asas Hubungan Etnik :
| |
4 | Kuliah 4 | Pluraliti dan masyarakat pluralistik di Malaysia :
| |
5 | Kuliah 5 | Pembangunan ekonomi dalam konteks Hubungan Etnik di Malaysia :
| |
6 | Kuliah 6 | Pembangunan politik dalam konteks Hubungan Etnik di Malaysia :
| |
7 | Kuliah 7 | Perlembagaan Malaysia dalam konteks Hubungan Etnik di Malaysia :
* Aktiviti kumpulan mengikut kelas masing-masing | Wacana Ilmu dan Aktiviti Kumpulan |
8 | CUTI PERTENGAHAN SEMESTER | ||
9 | Kuliah 8 | Hubungan Etnik, integrasi dan menangani cabaran:
| |
10 | Kuliah 9 | Agama dan Hubungan Etnik:
| |
11 | Kuliah 10 | Hubungan Etnik: sumbangan kerajaan dan masyarakat:
| Serahan Tugasan |
12 | Kuliah 11 | Pembentangan kerja kursus | Pembentangan Kumpulan |
13 | Kuliah 12 | Pembentangan kerja kursus | Pembentangan Kumpulan |
14 | Kuliah 13 | Pembentangan kerja kursus | Pembentangan Kumpulan |
15 | Kuliah 14 | Rumusan kuliah/Pembentangan kerja kursus | Pembentangan Kumpulan |
16 | MINGGU ULANGKAJI | ||
17 & 18 | MINGGU PEPERIKSAAN AKHIR |
PENGESAHAN PERANCANGAN MENGAJAR
Disediakan oleh ; Disahkan oleh ;
…………………………. ………………………………..
Nama :Nor Fazilah Abdul Hamid Dekan/Timbalan Dekan(Akademik)/Ketua Jabatan
Jawatan : Pensyarah Cop :
Cop :
Tarikh : _________________ Tarikh : __________________
PEMANTAUAN PELAKSANAAN PERANCANGAN MENGAJAR
(CUTI PERTENGAHAN SEMESTER)
Ulasan/Komen :
Disemak oleh ;
………………………………..
Dekan/Timbalan Dekan(Akademik)/Ketua Jabatan
Cop : Tarikh: _______________
PEMANTAUAN PELAKSANAAN PERANCANGAN MENGAJAR
(MINGGU KE-16 SEMESTER)
Ulasan/Komen :
Disemak oleh ;
………………………………..
Dekan/Timbalan Dekan(Akademik)/Ketua Jabatan
Pusat Bahasa dan Pembangunan Insan
Universiti Teknikal Malaysia Melaka
HE-Rancangan Sem 2-2010
No comments:
Post a Comment