CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Kebanjiran Pendatang Asing

Isu pendatang asing bukanlah satu perkara baru di negara kita. Kebanjiran pendatang asing semakin meningkat dari masa ke semasa dan hal ini telah menwujudkan satu masalah kepada negara. Pekerja asing kebanyakannya datang dari negara yang mempunyai masalah dalaman seperti Indonesia, Filipina, Bangladesh, India, Myanmar, Vietnam, dan yang terbaru dari China.
Berdasarkan statistik sehingga 30 Jun 2007 yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen, jumlah pekerja asing mencecah 1.91 juta. Jumlah ini tidak termasuk lebih 400,000 pendatang asing yang dipercayai memasuki negara ini secara haram serta hampir 10,000 tahanan di depoh imigresen.
http://mindasasterabahasa.blogspot.com/2009/04/isu-pendatang-asing-di-malaysia.html
Mengikut pekara di atas, bolehkah kita tanya “apakah sebabnya pekara di atas berlaku?”. Negara kita yang aman, and ekonomi yang stail adalah suatu faktor utama yang  mengakibatkan orang asing membanjiri ke dalam Negara kita. Selain daripada itu, Negara kita yang sedang menbangunkan sektor pembangunan telah mewujubkan banyak perluang kerja kepada perkerja asing. Hal ini adalah disebabkan kerja-kerja pembangunan yang susah tidak diminati oleh perkerja tempatan iaitu perkerja bina rumah, pembantu rumah dan perkerja kebun.
Dengan kelebihan yang rujuk di atas, adakah seorang yang tidak dapat kenyang masuk secara haram ke Negara kita untuk mencari rezeki? jawapannya ia, sebab mereka juga perlu mencari makan untuk sendiri dan keluarganya. Tiada seorang yang hendaklah masuk ke Negara orang lain sebagai buruh tanpa identiti,tetapi kesulitan menolak mereka ke dalam situasi ini. Tidak dapat dinafikan, kadangkala pekerja asing dapat mengatasi masalah kekurangan pekerja tetapi hal yang berlaku di Nilai baru-baru ini menyedarkan negara bahawa mereka juga boleh bertindak ganas. Kita tidak mahu negara yang cukup aman ini akan menjadi kacau bilau kerana kemasukan pekerja asing yang tidak dikawal. Oleh itu kestabilan perlu dijamin supaya budaya tempatan dan keamanan Negara dijamin.

Untuk mengatasi masalah pendatang asing tanpa izin, pihak yang bertanggungjawab perlu meningkat cukai kepala perkerja asing, supaya mengurangkan keminatan majikan mengambil pendatang asing sebagai perkerja. Dengan ini, pendatang asing akan dikurangkan serta merta. Kemasukan pekerja asing yang kurang akan  memudahka pihak kami untuk mengawal. Contohnya. adakah pihak pengawal dapat menjalan operasi identiti untuk setaip orang yang berada di tempatan? Itulah masalah pihak pengawal tidak dapat mengawal orang asing yang terbajir ini.
Penduduk tempatan juga menpunyai tanggungjawab ke atas isu ini.
Menurut kajian Jabatan Imigresen dengan kerjasama Jabatan Polis, sehingga 30 Jun 2006 bilangan pendatang asing yang telah ditahan dan diusir di seluruh Malaysia ialah seramai 362,958 kerana melakukan pelbagai kesalahan di negara ini. Penduduk tempatan perlulah meningkat perhatian atas orang-orang asing yang berada di tempat tempatan mereka, jika orang tempatan tidak peduri atas kebanjiran orang asing ini, adakah pada satu hari mereka cuba merombak, mencuri dan merogol secara ramai-ramai?
Dengan isu-isu di atas, kita dapat sedar keadaan sekarang yang berlaku pada setiap tempat sekeliling kita, kebanjiran orang asing itu adakah mereka di sah, haram ataupun tidak dipeduli?
WONG JUN WANG
UTeM
2010

No comments:

Post a Comment

My Blog List