CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Teknologi

PEMBINAAN PENGANGKUTAN DAN TEKNOLOGI PEMBUATAN
SELEPAS MEMBACA ARTICLE PEMBINAAN PENGANGKUTAN DAN TEKNOLOGI PEMBUATAN KAMI DAPAT MENGETAHUI MANUSIA TELAH MENCIPTA BANYAK PENGANGKUTAN DAN TEKNOLOGI YANG CANGGIH. DENGAN PENGANGKUTAN DAN TEKNOLOGI ITU MANUSIA TELAH MENDAPAT PELBAGAI KESENANGAN DALAM DUNIA TETAPI TEKNOLOGI YANG TIDAK MEMELIHARA PERSEKITARAN AKAN MEMYEBABKAN PENCEMARAN TERHADAP PERSEKITARAN DAN MEMBAWA KEROSAKAN KEPADA BUMI. OLEH ITU, SEMUA MANUSIA HARUS MENGAMBIL TANGGUNGJAWAB TERHADAP MEMELIHARA DAN MENJAGA BUMI MENGELAKKAN PENCEMARAN TANPA MENJEJASKAN KEMAJUAN TEKNOLOGI.
TEI YAH LI

Komputer
Komputer adalah sebarang peralatan, mesin atau alat yang digunakan untuk memproses maklumat, berpandukan kepada prosedur atau arahan yang ditetapkan. Pada masa ke semasa, perkembangan teknologi komputer  semakin pesat. Hal ini menyebabkan semua manusia bergantung kepada komputer untuk melakukan sesuatu. Sebagai contohnya, komputer digunakan untuk menyediakan kertas kerja oleh pihak pejabat dan sebagainya. Di pejabat, segala maklumat juga dikemaskan dalam 'folder' yang disimpankan dalam komputer.  Pada pendapat saya, manusia yang terlalu bergantung kepada komputer adalah sesuatu perkara yang buruk. Di bank, kita tidak boleh menjalankan kerja sekiranya sistem komputer 'down'. Walaupun teknologi sekarang begitu canggih, tetapi mempunyai keburukkannya juga. Oleh itu, kita tidak boleh terlalu bergantung kepada komputer. Bagi sesiapa yang menggunakan komputer untuk bermain 'game'. Hal ini akan meninggalkan kesan yang buruk terhadap orang tersebut. Selain daripada komputer, kita juga perlu menggunakan keupayaan kita untuk melakukan sesuatu kerja.
TAN SWEE TIANG

Pengguna, rumah reakreasi dan seni.
Nor hafizuddin bin ismail (B020810188), Denie Sangkiu (B020810296), Fadhli Shahir bin Zakaria (B020810216), Mohd Fuad bin Mohd Kassim (B020910015) Fikri Naim bin Mohd Rosli (B020910269), Mohd Faddly Putra Mawardi, Noor Liliah Erlina Binti Abd Zawawi(B020910187), NurulNajwa Binti Mohamad (B020910051). Mengikut pemahaman dan berpandukan dengan fakta-fakta yang sedia ada saya mendapati berkembangan teknologi-teknologi dapat memudahkan masyarakat dan juga para penyelidik mengkaji dan memperbaiki teknologi yang sedia ada sekarang. seperti apa yang dibuat oleh NASA pada tahun 1977, Dr. Haines talah berjaya menghasilkan alat pemanas air dengan menggunakan sistem pemanasan suria. Pada pertengahan tahun 1970-an, para jurutera di Pusat Penyelidikan Langley NASA memulakan kajian untuk mengurangkan geseran kulit (kesan ‘lekit’yang dialami udara semasa udara merentasi sayap kapal terbang) oleh itu penciptaan "anak rusuk" dihasilkan. ia dihasilakan untuk bergerak dengan lebih pantas seperti ikan jerung dalam apa juga situasi contohnya "anak rusuk" dipakai oleh para perenang dalam sukan-sukan olimpik untuk bergerak pantas.
NURULNAJWA BINTI MOHAMAD

The respective article is about the automated space ship that had installed the NASA's autorecover programme which can automatically recover the damaged part of the respective space probe.
Besides that, the programme had also being set, so that the programme will automatically control the functionality of the whole aircraft operation while in the outer space. With this function, human will be able to observe all the outer space activity through the programmed robot. This will help cutting the cost of the outer space activity due to the reliability only on the robot itself.
In my opinion, although exploration through outer space by using only robot is quite advance, but we, human, should also take part on the exploration itself rather than depending only on the robot.
LAM CHI HOU

Selepas membaca artikel ini, yang mencerita tentang Teknologi NASA (National Aeronautics and Space Administration) yang digunakan dalam industri, ia mengingatkan saya tentang kebaikkan dan keburukkan sains dan teknologi. Contohnya, CFC (chlorofluorocarbon) yang banyak digunakan pada tahun 20-an sehingga 90-an. CFC banyak digunakan sebagai “refrigerants”, “propellants” dalam bekas aerosol, dalam pemadam api dan sebagainya. Walau bagaimanapun, kerosakan ozone yang dihasilkan oleh CFC tidak dapat dijangka pada masa itu, sehingga 1987, dimana perjanjian Montreal Protocol (Protocol on Substances That Deplete the Ozone Layer) dibuat, baharulah pengunaan CFC dikurangkan serta diharamkan disesetengah Negara. Jika CFC masih tidak diharamkan, kerosakan ozone akan membawa kepada hari kiamat manusia serta alam flora dan fauna di bumi ini. Maka, setiap teknologi yang dihasilkan perlu diuji dan dikenal pasti keselamatannya sebelum dipromosikan kepada kegunaan umum seperti NASA yang menjalankan ujian terhadap setiap produknya.
CHAN YIN YING

Teknologi merupakan satu konsep yang luas dan mempunyai lebih daripada satu takrifan.
Takrifan yang umum ialah pembangunan dan penggunaan alatan, mesin dan proses untuk
menyenangkan kehidupan manusia. Pada pendapat saya, teknologi yang canggih boleh menjadikan sesubuah negara itu maju, tetapi dalam sebaliknya, teknologi yang canggih telah mendatangkan pelbagai masalah terhadap manusia. Misalnya, pencemaran alam sekitar yang selalu berlaku semasa pembangunan bangunan dilakukan. Selain itu, kajian-kajian yang dijalankan oleh saintis juga mencemarkan alam sekitar. Contohnya, kereta membebaskan gas karbon dioksi yang boleh meningkatkan suhu bumi. Seterusnya, kereta yang lebih canggih memerlukan kualiti petroluem yang baik untuk mengfungsikan kereta tersebut. Lantaran itu, sumber bumi akan semakin berkurangan. Hal ini disebabkan oleh sikap manusia yang tamat dan menginginkan keuntangan yang banyak serta lupakan pencemaran alam sekitar. Sesuatu kilang akan mengeluarkan produknya dengan kuantiti yang banyak apabila peratus permintaan pasaran tinggi. Mereka tidak memikirkan produk mereka sama ada boleh atau tidak boleh mencemarkan alam sekitar.
Khaw Chek Hau

TransGuide
TransGuide sebagai sistem lebuh raya pintar yang pertama dan paling maju di dunia. Teknologi ini digunakan di Amerika berfungsi dengan menggabungkan penderia, papan tanda, kamera dan komputer, menjadi duatu sistem yang terselaras dan memanipulasi aliran lalu lintas untuk mengurangkan kesendatan jalan serta melancarkan pergerakan kenderaan.Sistem baru tersebut patut digunakan dalam Malaysia untuk mengurangkan kesesakn, menghapuskan keperluan jalan yang lebih besar dan yang paling penting mengurangkan pencemaran.
LIM WEE BOON

Sistem Transguide amat memudahkan para pengguna jalan raya terutamanya pengguna jalan raya di kawasan bandar yang sering kesesakan laluan. Sistem Transguide ialah satu sistem lebuh raya pintar yang menggunakan taknologi NASA yang dapat mengurangkan masalah jalan raya seperti kesesakan tanpa perlunya penambahan kelebaran jalan raya dan lebuh raya. Hal ini kerana sistem ini dapat memberikan jalan penyelesaian seperti memberikan pelan laluan ke sesuatu destinasi yang alternatif sambil mengelakkan kesesakan lalu lintas. Sekiranya sistem ini diperkenalkan di kawasan perbandaran seperti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, maka, masalah kesesakan lalu lintas di kawasan tersebut mungkin dapat dikurangkan. Dengan menggunakan jalan alternatif iaitu jalan selain jalan utama lalu lintas, jadi, kesesakan lalu lintas dapat dikurangkan dan dapat mengurangkan pembaziran jalan raya yang dibina.
PHANG SUK HUI

Newtsuit help divers
The newt suit is an Atmospheric Diving suit (ADS) is that can dive much deeper, for much longer while maintaining a pressure of one atmosphere. This has a number of advantages as it eliminates many of the potential psysiological dangers a diver may otherwise face. There is no need for special gas mixtures, or any need for the diver to decompress which rules out the dangers of decompression sickness or nitrogen narcosis.The Newt Suit is made from casy aluminium, has fully-articulated joints and built in propulsion, meaning the wearer need not even be a strong swimmer. The United States Navy also issued a version of the Newt Suit, which was made from forged aluminium.
LIM SIN NI

TEKNOLOGI ELEKTRONIK NASA
Selamat sejahtera.
Selepas membaca artikal-artikal untuk kertas kerja itu, didapati teknologi elektronik NASA kini banyak diimplikasi dalam reka cipta di bumi. Daripada reka bentuk tempat duduk yang selesa, dan tangan robot yang seakan-akan tangan betul hinggalah kepada hologram realiti maya dan papan kekunci yang dibuat khas untuk orang kurang upaya, komputer dan teknologi pengautomatan NASA telah merevolusikan dunia yang kita huni. Malahan, kapal terbang eksotik turut mendapat manfaat daripada aplikasi angkasa, manakala komputer pulih sendiri dapat bertahan lebih lama. Penyelidikan oleh NASA telah menghasilkan komputer yang boleh meramalkan bagaimana kenderaan boleh meredah  udara atau air semasa bergerak, dan penyelaku yang amat besar membolehkan maklumat ini dinilai dengan cepat. Dengan menggunakan maklumat teknikal NASA, penyelidikan dalam elektromigrasi dan meneroka kaedah ujian yang lain dapat dilanjutkan. Memandangkan teknologi NASA banyak kelebihannya, kita haruslah menggunakannya semanfaat yang boleh agar dapat membawa kemajuan kepada negara kita.
WOON WOEI KEAT

Komputer dan alam sekitar
Pada pandangan saya, umat manusia harus menbangunkan dan menciptakan teknologi yang menyumbang kepada keseimbangan alam sekitar sepertimana yang telah dilakukan oleh NASA sekarang (merujuk kepada artikel yang bertajuk teknologi computer dan pengautomasi). Di sini, saya mengalu-alukan kerajaan Malaysia memandang serious terhadap malapetaka yang melanda dunia dan juga menekankan kepada pembangunan teknologi berprinsip kehijauaan sepertimana yang dilakukan di negara-negara maju. Sebagai contohnya, NASA yang telah membuat penyelidikan dalam bidang elektromigrasi yang mesra alam iaitu sejenis teknik menebat permukaan komponen mikroskopik tanpa meninggalkan kesan sampingan kepada alam sekeliling justeru dapat meningkatkan prestasi buatan komponen tersebut. Dengan itu, penghasilan teknologi seperti komputer dalam kuantiti yang tinggi tidak akan membawa kepada kerosakan alam sekitar.
LAI CHING HUAT

Selepas membaca artikel yang bertajuk ‘Teknologi Komputer dan Pengautomatan’, saya lebih memahami kegunaan teknologi komputer dalam kehidupan harian. Dalam sub-topik yang berkaitan dengan  jurutera reka bentuk rangkaian, saya rasa  komputer merupakan satu ciptaan sains dan teknologi yang mempunyai banyak faedah bagi menyelesaikan masalah kehidupan manusia pada zaman kini.
Pada pendapat saya, kami tersedar bahawa jikalau tanpa kewujudan jurutera , ahli sains, ahli matematik dan pakar computer, maka supercomputer yang terbesar di dunia tidak akan berjaya dicipta. Selain itu, dengan mempunyai manusia yang berbakat , barang-barang yang mempunyai reka bentuk yang canggih dan bermutu telah dihasilkan seperti kapal terbang, kapal, dan juga kereta.
Di samping  itu , komputer boleh diciptakan dalam tempoh yang singkat berbanding dengan zaman dahulu. Salah satu syarikat yang menaikkan maruah Malaysia ialah NASA. Hal ini disebabkan  NASA telah meningkatkan kapasiti, taraf pensimulasi dan kelajuan kerja supaya manusia hidup dalam kesenangan.
Akhir kata, saya rasa dengan kewujudan computer, segala urusan yang dijalankan akan menjadi lebih sistematik seperti pengumpulan maklumat.
CHIANG THEN POU
Menanda kompenen elektronik
 Pada masa moden ini, perkembangan sains dan teknologi manjadi semakin pesat. Ini adalah disebabkan oleh kebijaksanaan dan keilmuaan manusia dalam sains dan teknologi seperti penggunaan kompenen electronik. Bahan electronik seperti kereta dan komputer memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia. Teknik menanda kompenen elektronik ialah cara yang berguna untuk kita kerana boleh melindungi bahan electronik daripada berlaku kecurian dan mengurangkan kos insurans. Ini juga melindungi maklumat peribadi yang penting disalahguna oleh orang lain dan mengurangkan masalah sosial berlaku.
TAN WEI SYE

Ozone-friendly products
Alternative ozone-friendly products are now manufactured widely in all the industrialized countries under both well-known and other brand names. Many developing countries such as India, China, Brazil, etc have begun to manufacture ozone friendly products. The suppliers and traders are now well aware of the distinction between CFC products and ozone friendly products. Many of these products have labels indicating that they are ozone-friendly. Given below are the current alternatives to CFCs in products of each sector. Such as refrigeration and air cooled units sector using the alternatives which are HFC134a, Hydrocarbons, HFC blends, HCFC blends, HCFC 22, Ammonia. 
Foam Sector, for foams, zero ODP alternatives include carbon dioxide, hydrocarbons, HFC-152a or HFC-134a. In some markets, HCFCs are used for rigid thermal insulating foams. And the last one Aerosols sector which use the alternatives include hydrocarbons such as propane, butane and iso-butane, HCFCs, HFCs, Dimethyl, Ether and perfluorolethers. Other ozone friendly, CFC-free products are manual pump sprayers and dry powder inhalers. For more information above, more details can be found easily in the websites.
WONG JUN WANG
Electric component marking system is a great invention for peoples to mark their personal items with a digital identification system for life, which will not removed or dissapeared if there is strong wind, heavy rain, freezing rain, snowing or heating. This system is widely used in Shuttle because there are several million separate parts required for merging Shuttle. Thus, every single part must be labeled with SRC(Symbiology Research Center ) marker which cannot be deleted easily.
TAN HUI CHIN

Papan kekunci membaiki capaian kerja orang kurang upaya 
 Selaku seorang insan yang mempunyai anggota badan yang sempurna, kita patut berasa sukur dan terima kasih kepada tuhan kita kerana jika dibandingkan dengan orang kurang upaya (OKU), tugas-tugas yang kita dapat laksana lebih banyak dan sempurna dengan mudah. Dengan teknologi yang diperbaharui kini, tugas tugas OKU dipermudahkan. Alat-alat seperti papan kekunci membantu OKU melaksanakan tugas mereka seperti insan biasa. Penciptaan ini mambangkitkan semangat OKU yang dulunya terlalu sedih dengan anggota badan yang tidak sempurna ini dan berasa terpinggir dan sering dipandang rendah oleh masyarakat. Kini, kebangkitan OKU menjadi persaingan dan ancaman kepada masyarakat yang dulunya sombong dan memandang tinggi terhadap mereka sendiri. OKU menunjukkan keazaman dan kesungguhan yang tinggi dalam melaksanakan tugas mereka. Disebabkan pengalaman yang pedih yang pernah dilalui mereka, keazaman mereka meningkat lagi kerana mereka tahu, berdikari dan berusaha adalah asas untuk berjaya. Melalui artikel yang dibaca, masa depan OKU memang dijamin sepenuhnya dengan teknologi yang kian menerbang ini. Sebagai contoh, teknologi papan kekunci kord BAT memungkinkan OKU dapat memandu kapal terbang pada masa depan. Penciptaan-penciptaan  teknologi seperti ini adalah satu keperluan tidak kira untuk masyarakat ataupun OKU. Kita yang sebagai orang sempuna ini haruslah menjadikan mereka yang tidak bernasib baik ini sebagai terladan dan tolong mereka dengan sedaya-upaya kita. Yang penting sekali, kita semua harus bekerjasama berjuang demi masa depan kita dan MALAYSIA. 1 MALAYSIA-kita BOLEH!!!
Chuah Seong Ho

Pada minggu yang lalu, saya dan rakan diberi tugas untuk menukar artikel berbahasa Melayu kepada bahasa ke-2.
Tugasan pada kali ini agak mencabar kerana menguji perfahaman kami dalam Bahasa Inggeris. Namun dalam masa yang sama, kami dapat mempelajari sedikit ilmu tambahan daripada artikel yang kami dapat.
Tugasan kami banyak berkaitan dengan penghasilan teknologi-teknologi baru yang kebanyakkannye berguna dalam bidang kesihatan. Antara teknologi tersebut adalah penghasilan cermin mata yang mampu mengurangkan sinaran matahari yang terik untuk sampai ke mata. Bergitu juga dengan pam angkasa yang mampu mengawal diabetes.
Kebanyakan teknologi ini merupakan hasil pengeluaran NASA.
Pada pendapat saya, penghasilan teknologi seperti ini harus diteruskan terutama dalam bidang perubatan kerana ia banyak memberi impak positif kepada kehidupan manusia pada ketika ini.
Wan Nurulasyikin bt Selipol Bahari

Hasil Kesenian Daripada Kaca Optik. . . kaitan yang tidak disangka antara teknologi angkasawan dengan estetika dilakukan oleh Murray Shwartz, jurutera angkasa yang meninggalkan dunia satelit dan laser untuk penuhi minat terhadap kaca yang berwarna. kaca dikroik ini biasa digunakan dalam industri optik,mengandungi logam oksida yang sangat nipis.ciri utama kaca jenis ini ialah menukarkan warna pancaran cahaya apabila dipantulkan.kaca ini dicipta pada tahun 1950&1960-an untuk melepasi skrin peka cahaya pada satelit dan pesawat juga digunakan pada angkasawan yang berjalan di bulan.ahli sains telah menggunakan kaca ini melindungi daripada sinar yang berbahaya.lapisan emas yang amat nipis membolehkan angkasawan melihat ke luar.pada tahun 1971 Murray telah membuka perniagaan memjual kaca itu sebagai barang kemas dan juga hasil seni.Murray dan perempuannya telah menjual hasil seni itu yang diletakkan dibelakang VAN KEMBARA.hasil daripada kaca tersebut beliau telah berjaya dan berkembang menjadi perniagaan yang berjaya hingga ke New Mexico.
NURULNAJWA BINTI MOHAMAD

No comments:

Post a Comment

My Blog List