CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Politik

Pada pendapat saya, hubungan etnik di Malaysia terbilang dengan pelbagai kaum. Jika hendak dikaitkan dengan pembangunan politik, kebanyakan etnik di Malaysia mementingkan etniknya dahulu. Contohnya, kaum India selalunya mengutamakan kaumnya dalam bidang politik, setelah tiada calon dari etniknya barulah mereka memilih calon dari etnik yang lain. Begitulah adat resam yang diamalkan oleh etnik-etnik di Malaysia sejak dahulu lagi.

Muhammad Nizam Bin Jasmin (2010)


Kerjasama politik di jalankan melalui proses pilihan raya, di mana setiap etnik akan memilih seorang wakil untuk mewakili mereka. Melalui wakil tersebut setiap etnik berhubung dengan menjalankan kerjasama politik. Dengan cara ini kekurangan dan kelebihan sesuatu etnik dapat dikongsi bersama-sama bagi mewujudkan sebuah negara yang aman dan harmoni.

ANAS BIN JUSOF (2010)

A person with non political background tends to avoids political chat topics. No one can give an exact answer on why, but keep running away from politics isn’t the way to solve it. We as a citizen, a person that lives in the community must concern on our politics issues. One can choose not to participate in politic but can never run away from politics, it is everywhere among us. We must fulfill our responsibility as a citizen; we have to at least vote in election to choose our leader that leads our country.   
CHAN YIN YING

Unsur-unsur tradisi politik amat penting kerana berperanan untuk menstabilkan sistem pollitik negara.Hal ini dilarang sama sekali untuk dijadikan perbualan atau perbincangan awam kerana boleh menyebabkan negara menjadi kucar-kacir dan mencetuskan perang saudara.Oleh itu,rakyat Malaysia hendaklah sentiasa memberi kerjasama,rasional,bertolak-ansur dan bersikap terbuka untuk mengekalkan  Malaysia sebagai sebuah negara aman yang berbilang kaum. Antara--antara prasyarat yang telah dipersetujui dan diterima oleh orang Melayu dan bukan Melayu adalah agama Islam sebagai agama rasmi negara, Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan di Malaysia dan orang Melayu diberikan hak keistimewaan.Semua yang tertulis ini tidak boleh diubah kerana telah tercatat dalam Perlembagan Malaysia sejak tahun 1957, iaitu semasa Tanah Melayu mendapat kemerdekaan.
ALRYANA TOONG SIEW WA


No comments:

Post a Comment

My Blog List